כלים ומאגרי מידע

יחידות העוסקות בנושא

 
     
 

המזהם הגדול ביותר של מפרץ חיפה

 
 
הודעה לעיתונות
26/03/2017 00:00
מינהל סביבה ופיתוח בר קיימא
 
 

 
 
 
חדש
זיהום בחיפה

תמצית הוראת המנכ"ל

נוסח זה הנו תמצית מידע בלבד הניתן כשירות לקוראי ההוראה ואינו נוסח מחייב. המסמך המחייב הנו הוראת המנכ"ל המלאה התקפה והמפורסמת לציבור.

​באזור מפרץ חיפה קיים זיהום אויר, זו עובדה. אולי זה לא המקום הכי מזוהם בישראל, אך עדין זה מקום שיש בו זיהום אוויר, ויש לשאוף תמיד להוריד אותו למינימום האפשרי. אך מהו הגורם העיקרי האחראי לזיהום האוויר? ובכן הדעה הרווחת היא כי מדובר על התעשייה, אך האם כך הדבר?


אז מסתבר שלא. מסתבר שהתעשייה אינה הגורם המזהם ביותר במפרץ חיפה.

 

המזהם הגדול ביותר קרוב בהרבה אל הבתים והתושבים. זו התחבורה. דוח של המשרד להגנת הסביבה מצא כי בזיהום האוויר של תחמוצות חנקן כמו זיהום האוויר בחומרים אורגניים נדיפים, התחבורה מהווה את המרכיב העיקרי בזיהום. במרכיב החלקיקים ישנה השפעה רבה אך לא בהרבה לתעשייה מאשר לתחבורה. הנתונים הללו מפתיעים הרבה מאוד אנשים, התעשייה הרי נתפסה כגורם המזהם ביותר של מפרץ חיפה. אבל כאן צריך לזכור שהתעשייה במפרץ חיפה עברה תהליך נרחב בשנים האחרונות של הטמעת טכנולוגיות למניעת זיהום אוויר, התהליך הזה נראה בגרפים לאורך השנים בהם רואים את הירידה החדה ברמת הזיהום המגיע מהתעשייה. מה שלא נראה לאורך כל השנים, זה שינוי בזיהום אוויר מצד התחבורה.

לדוגמא , בתחמוצות החנקן נראה בדו"ח כי התעשייה הייתה אחראית בשנת 2009 על רוב הזיהום של רכיב זה. אך הירידה בזיהום זה מצד התעשייה נמשך במשך כמה שנים בעוד הזיהום מצד התחבורה לא השתנה, ועל כן הפך הזיהום מהתחבורה לעיקרי.

מאפיין נוסף שחשוב לזכור הוא הפיזור של זיהום האוויר. בעוד התעשייה גורמת לזיהום נקודתי, בד"כ במיקום חיצוני לערים, התחבורה מייצרת את זיהום האוויר שלה בערים, ברחובות, מתחת לבתים.

לסיכום יש לציין שכל זיהום אוויר יש לנסות להפחית עד כמה שרק אפשר. אך אם המגמות משתנות יש להתעדכן ולהתרכז במזהם העיקרי.

לחץ לגרסת הדפסהגרסת הדפסה