כלים ומאגרי מידע

יחידות העוסקות בנושא

 
     
 

שירות או מוצר, מה יותר סביבתי?

 
 
הודעה לעיתונות
26/03/2017 00:00
מינהל סביבה ופיתוח בר קיימא
 
 

 
 
 
חדש
מתן שירות

תמצית הוראת המנכ"ל

נוסח זה הנו תמצית מידע בלבד הניתן כשירות לקוראי ההוראה ואינו נוסח מחייב. המסמך המחייב הנו הוראת המנכ"ל המלאה התקפה והמפורסמת לציבור.

​אחד מכיווני הפיתוח בתחום השירותים בעולם כיום הוא הפיכת מוצרים לשירות, Servicing the product.

 

בדרך זו למעשה משווקים ספקי שירותים את הפעילות שמבצע מוצר ולא מוכרים את המוצר עצמו.

 

דוגמא מוכרת היא מכונות הצילום. במשרדים רבים כיום מכונות צילום הן שירות שמסופק ואין מדובר במכונות שנקנו על ידי המשרד עצמו. המשרד פשוט שוכר את שירותיה של חברה שמתחייבת לספק למשרד יכולת לצלם מסמכים.

דוגמאות נוספות ניתן למצוא בסכינים, כאשר בארה"ב ישנם עסקים רבים המוכרים למסעדות את השירות של הימצאות סכינים מושחזות במטבח, לא מוכרים סכינים ולא השחזות, אם סכין אינו מושחז החברה מגיעה ומחליפה ישר בסכין מושחז.

 

המודל העסקי הזה הגיע עד לחלל, זאת כאשר חברת רולס רויס החלה לספק שעות מנוע לטילים המשגרים מטענים לחלל במקום למקור את המנוע עצמו.

 


אז היכן העניין הסביבתי? הפן הסביבתי מגיע בעיקר מתוך המעבר בצורך במוצר חסכוני במשאבים ואמין מהצרכן ליצרן (או הספק).

 

מוצרים אשר חסכוניים במשאבים לתפעולם (כמו חשמל או שמנים) ואשר הם אמינים לאורך זמן רב, הם כמובן יתרון גדול למשתמש בהם, אבל הם גם כמובן יתרון גדול לסביבה וכאשר הצרכן אינו רוכש את המוצר אלא רק את השירות המסופק מהשימוש בו, זה לא מעניין אותו אם המוצר אמין או חסכוני, זה כן מעניין את מי שמספק את השירות ובמקרים רבים מייצר את המוצר.

 

על ספקי שירות ויצרני מוצרים קשה לעבוד עם פרסומות, אם יש חיסכון במשאבים, הם רואים את זה ישר בשורת הרווח. לא מעניין אותם קמפיינים. לכן הלחץ הנוצר ליצירת מוצרים חסכוניים ועמידים הוא רב יותר ומקיים.

לחץ לגרסת הדפסהגרסת הדפסה