כלים ומאגרי מידע

 
     
 

משרד הכלכלה נלחם בגזל המותגים המיובאים וביוקר המחייה

 
 
הודעה לעיתונות
07/06/2017 00:00
דוברות
 
 

 
 
 
חדש
מוצרי טואלטיקה

​משרד הכלכלה מקדם סדרת צעדים להורדת מחירי המוצרים המיובאים ביניהם: הוראות שקיפות מחירים, הגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים, בחינת הסדרי בלעדיות של רשתות קמעונאיות בקניונים, קידום תקנות מקלות בייבוא תמרוקים, עידוד צרכנות נבונה ועוד.

 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "גורמים עסקיים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים, אנחנו נדאג לזהות את כשלי השוק ולשנותם. הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר, לא אסכים שיגזרו עליו קופון".

 

תמצית הוראת המנכ"ל

נוסח זה הנו תמצית מידע בלבד הניתן כשירות לקוראי ההוראה ואינו נוסח מחייב. המסמך המחייב הנו הוראת המנכ"ל המלאה התקפה והמפורסמת לציבור.

​​הבוקר כינס שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן מסיבת עיתונאים בהשתתפות בכירי המשרד ביניהם מנכ"ל המשרד שי רינסקי, הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, מנהל הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מיכאל אטלן, מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיד וסמנכ"לית האסטרטגיה במשרד, מיכל פינק, במסגרתה הציג את עבודת משרד הכלכלה המצביעה על פערי מחירים משמעותיים במוצרים מיובאים בין ישראל למדינות שונות בעולם, ואת סל הפעולות שבכוונתם לנקוט.

בפתח הדברים ציין שר הכלכלה אלי כהן כי "סל המוצרים הישראלי גבוה בכ- 19% בהשוואה לOECD  ו-50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל7000 ₪ מדי חודש. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה, מי שיוצא לעבוד, מטרתנו שיתפרנס בכבוד"

משרד הכלכלה והתעשייה פועל בשנים האחרונות לטובת הפחתת יוקר המחייה במשק באמצעות מגוון כלים ופעולות הכוללים שורת מהלכים ממשלתיים לרבות פתיחת המשק ליבוא מקביל, הסרת חסמים רגולטוריים והתאמות בתקינה. במסגרת זו, ערך המשרד סקירה השוואתית באמצעות חברת נילסן הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרי טואלטיקה נבחרים. הסקירה בוצעה במטרה לבחון את רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וניקיון ולעמוד על פערי המחירים ומקורם.

תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים משמעותיים במותגים שונים ביחס למדינות הנסקרות. ישראל יקרה ב-48% בממוצע סל המוצרים הנבחר, בקטגוריית מוצרים מוטי יבוא[1].

  • בקטגוריית משחות השיניים ישראל יקרה בממוצע ב33%. במותגים מסויימים הפער מגיע גם ל 91%.
  • בקטגוריית דאודורנט נשים ישראל יקרה בממוצע ב42%, כאשר במותגים מסוימים הפער אף מגיע ל78%.
  • בקטגוריית דאודורנט גברים ישראל יקרה בממוצע ב30%, ובמותגים מסויימים הפער מגיע גם ל 69%. 
  • סכיני הגילוח GILLETTE  יקרים בממוצע ב13% בישראל, ובחלק מהמוצרים עד 30%.

 

שר הכלכלה התייחס לפערי המחירים המשמעותיים וציין כי "ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. זאת, תוך ניצול האופי הייחודי של השק הישראלי כ"כלכלת אי". זאת בנוסף לחסמים רגולטורים, להם אחראית הממשלה, שלא קודמו בצורה מספקת בעבר, תורמים לריכוזיות בשוק".

הצעדים העיקריים שהוצגו לטיפול ביוקר המחיה כוללים:

  1. תקנות שקיפות מחירים- חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות בגין מוצרים שנמצא שפער המחירים בהם גבוה בהשוואה לחו"ל.
  2. פרסום מחירים ותמיכה באפליקציות להשוואת מחירים- החל מחודש יולי הקרוב רשתות הפארמים יכנסו לחובת דיווח פרסום מחירים ונפעל לסייע לתמוך באפליקציות ידידותיות להשוואת מחירים.
  3. קידום תקנות תמרוקים (משרד הבריאות)- מעבר להצהרות לטובת ייבוא מקביל לרבות מעבר להצהרת יבואן.
  4. הגבלת כוחם של יבואנים גדולים- קידום חקיקה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים.
  5. בחינת הסדרי בלעדיות של רשתות קמעונאיות בקניונים- נבחן ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים.
  6. קידום צרכנות נבונה- המועצה הישראלית לצרכנות.

משרד הכלכלה מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו, לרבות התקנות לעניין שקיפות מחירים שייבחנו באופן שוטף בין ישראל לחו"ל במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.

סקירת המחירים נערכה כדלקמן:

  • הסקירה מבוססת על דו"ח נתוני נילסן הכולל את המחיר הממוצע בשנת 2016 של קטגוריות, מותגים ומוצרים ספציפיים ב-13 מדינות: ארה"ב, גרמניה, הולנד, דנמרק, פורטוגל, צרפת, יוון, בריטניה, ניו-זילנד, רומניה, צ'כיה, בולגריה וישראל.
  • על מנת ליצור בסיס נתונים המאפשר השוואה בין המדינות, בוצעו מספר התאמות: נטרול מע"מ[2] , תקנון לפי ערוץ הקנייה בפארמים[3], וחישוב המחיר ביחס לרמת התוצר לנפש בכל מדינה[4].  כמו כן, הנתונים חושבו לפי תרגום לשער חליפין [5].

סקירה זו עולה בקנה אחד עם ממצאי הסקירה של שיעורי הרווחיות בענף הטואלטיקה בישראל שפרסם באפריל 2016 משרד האוצר, המציג שיעורי רווחיות גבוהים במיוחד של ענף זה, וכן עם רמת הריכוזיות הגבוהה בענף הבאה לידי ביטוי במקטע היבוא.

ביום 16 במאי 2017 הוזמנו היבואנים המרכזיים בשוק לקבל התייחסותם למחירי הפערים בישראל ביחס למוצרים המיובאים.

משרד הכלכלה והתעשייה מדגיש כי מדובר בסקירה כלכלית שנועדה לאבחן קיומם של פערי מחירים משמעותיים ולמרות שאינה עומדת במבחני מובהקות סטטיסטיים, היא מהווה אינדיקציה חד משמעית לעניין פערי המחירים מול המדינות האחרות.


--------------------------------------------------------------------------------


[1] בהינתן חישוב של פערי המחירים לשער החליפין של מרץ 2017, פערי המחירים הנם גבוהים בכ-10%. בהינתן חישוב על פי רמת המחירים בלבד, הפער בין ישראל ליתר המדינות הנסקרות הינו גבוה בכ-6% בממוצע.


[2] בכל אחת מהמדינות בוצע נטרול של שיעורי המע"מ בהתאם למע"מ הקיים באותה מדינה.


[3] היות ונתוני הגלם לא כללו את ערוץ הרכישה בפארמים, בוצעה סקירה על ידי המשרד על מנת לשקלל נתון זה.


[4] על מנת לקחת בחשבון את השונות בין המדינות בוצעה בחינה של רמת המחיר ביחס לתוצר לנפש. יודגש כי בהינתן תחשיב על פי רמת המחירים בלבד, שיעור הפער בין ישראל למדינות הנסקרות היה גבוה יותר.


[5] העבודה בוצעה על נתוני המחירים הממוצעים לשנת 2016. בהתאם לכך חושב שער החליפין הממוצע של כל אחת מהמדינות לשנת 2016. במקרה שלא היה כך, הפערים היו אף גבוהים יותר.


לחץ לגרסת הדפסהגרסת הדפסה